Vakbeurs voor
onderwijsinnovatie en ict

De Keynotes van IPON 2016

Op het grote podium van de Kennis Arena zullen dagelijks inspirerende keynote sessies plaatsvinden.

 

Gepersonaliseerd leren: do’s and don’ts

Prof. dr. Saskia Brand-Gruwel
Faculteit Psychology & Educational Sciences bij de Open Universiteit

Woensdag 3 februari 2016
Tijd: 10:00 uur
Locatie: KennisArena

In de presentatie gaat Saskia Brand-Gruwel in op waar gepersonaliseerd leren over gaat en welke factoren van belang zijn om gepersonaliseerd leren vorm te geven in het onderwijs. Te denken valt aan factoren als de mate van zelfsturing door leerlingen en studenten, maar ook aan de wijze waarop ICT gepersonaliseerd leren kan ondersteunen. Het vormgeven van onderwijs dat gepersonaliseerd leren ondersteunt, vraagt om een gedegen ontwerp. Hoe kun je bijvoorbeeld binnen het onderwijs de vorderingen van leerlingen en studenten monitoren en zorg je dat binnen het gepersonaliseerd leren wel de doelen en eindtermen worden behaald. Het inzetten van learning analytics en flexibele leeromgevingen worden besproken en de do’s and don’ts in het ontwerpen van onderwijs voor gepersonaliseerd leren worden belicht. De presentatie zal interactief zijn en uw mening zal worden gevraagd.

 

 

Personalized Connected Learning

Prof. Steve Joordens
Director Advanced Learning Technologies Lab, University of Toronto Scarborough

Woensdag 3 februari 2016
Tijd: 13:15
Locatie: KennisArena

In healthy communities people work together to accomplish some common goals with each member of the community playing a role and feeling valued. We created peerScholar to support such a healthy community in education at several levels. Through peer-assessment students share the job of teaching, learning a great deal and becoming more connected to their classmates in the process. By making it easy for teachers to share activities, and by rewarding those who create great activities, we also connect and energize teachers in a manner that both increases the ease of activity creation while maximizing the learning impact on students. Students become more connected to their peers and their teachers, as teachers become more connected to one another, all in an activity context squarely focused on an evidence-based process for developing 21st Century Skills. All have a role to play, all feel valued, and all contribute to the deep learning that will ultimately lead to student success.

 

 

jaapversfelt

Onderwijs vernieuwen? Hoe maak je meters? Samen!

Jaap Versfelt
Initiatiefnemer van de stichting LeerKRACHT

Donderdag 4 februari 2016
Tijd: 10:00 uur
Locatie: KennisArena

Onderwijs innoveren klinkt prachtig.  Maar wat is er voor nodig?  Nieuwe tools, trainingen door experts, geld?  Allemaal aardig, maar de echte innovatie komt van binnen.  Door als team van leraren sámen het onderwijs elke dag een beetje beter te maken.  En hierbij de leerling te betrekken.  In zijn keynote gaat Jaap Versfelt in op hoe dit er in de praktijk uitziet op honderden PO- en VO scholen en MBO-teams die met stichting leerKRACHT werken.

 

 

DKJ_ION_Lo_0220

“Mijn school moet sneller digitaliseren”, “Digitaal leren is beter dan instructie van de leraar”.

Debatvorm

Donderdag 4 februari 2016
Tijd: 12:45 uur
Locatie: KennisArena

“Mijn school moet sneller digitaliseren”, “Digitaal leren is beter dan instructie van de leraar”. Dit zijn onder anderen stellingen waar de leerlingen vanverschillende Utrechtse middelbare scholen over gaan debatteren tijdens de ION DeBattle op de IPON. Stichting Innovatief Onderwijs Nederland (Stichting ION) neemt dit initiatief om scholen in beweging te krijgen op het gebied van ICT ontwikkelingen door bewustwording te creëren. Tijdens de ION DeBattle gaan de leerlingen in discussie met personen uit het bedrijfsleven, docenten, ICT-­coördinatoren en bestuurs-­ en directieleden over meerdere stellingen met als overkoepelend thema: “Hoe di-­gi wijs ben jij?!”. Stichting ION organiseert de ION DeBattle in samenwerking met Discussiëren Kun Je Leren en Thomas en Charles.

Terwijl de leerlingen discussiëren, wordt er een advies geschreven op basis van de tips die uit de battles voortvloeien. Dit advies wordt na het event gepubliceerd in de vorm van een manifest. De leerling met de beste tips wordt uiteindelijk gekroond worden tot de ‘ION DeBat-Held’. Het geheel wordt geleid door Chantal Deken (Directeur DKJL).

Voorafgaand aan de ION DeBattle krijgen de leerlingen op hun eigen school les over wat Wi-Fi en digitalisering is. Aansluitend worden er een workshop gegeven over discussiëren, in samenwerking met DKJL en Thomas en Charles. Met deze kennis op zak gooien een aantal geselecteerde leerlingen hun debat skills tegen elkaar in de strijd in de vorm van Lagerhuisdiscussies.

De ION DeBattle is voor leerlingen dé kans hun stem te laten horen over digitalisering in het voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen een podium om op te staan en hun mening te geven. De ION DeBattle is voor volwassenen de kans om te horen wat leerlingen vandaag de dag beweegt op ICT-­gebied in het onderwijs.