Vakbeurs voor
onderwijsinnovatie en ict

ipon2008

Persbericht IPON2008

Richard Gatarski uit Zweden keynote spreker op IPON2008
De renommeerde Zweedse wetenschapper en mediagoeroe dr Richard Gatarski heeft zijn medewerking toegezegd aan de IPON2008, het internationale onderwijs en ict-event op 23 en 24 januari in de Jaarbeurs in Utrecht.
Gatarski zal als keynote spreker ingaan op de revolutionaire veranderingen in het onderwijs door de toepassing van ict. De voormalige assistent-professor van de School of Business in Stockholm staat bekend om zijn prikkelende uitspraken en heeft in eerdere presentaties het failliet van het huidige schoolsysteem aangekondigd (“For the postmodern generation, the modern structure of education is aimless, if not redundant”). Naast dr Gatarski zijn ook Toine Maes, algemeen directeur van stichting Kennisnet Ict op school, onderwijs-adviseur Jan Lepeltak en ict en onderwijsexpert Bob Hofman keynote spreker op de IPON. Meer informatie over de keysnote sprekers en het programma op www.ipononline.nl.
De IPON (Ict Platform Onderwijs Nederland) is een vakbeurs en congres inéén. Het omvangrijke, interactieve programma in tien zalen omvat tientallen lezingen, seminars, workshops, testlabs en demonstraties. Meer dan tachtig bedrijven en de grote educatieve uitgeverijen van Nederland presenteren op de beursvloer hun nieuwste diensten en producten, zoals educatieve games, e-learningsystemen [elo’s], educatieve software, digitale presentatiemethoden, ict & outsourcingsmogelijkheden, hardware-, software- en beheersoplossingen, schooladministratie- en leerlingvolgsystemen, HRM-oplossingen en vele nieuwe digitale leermethoden en –middelen. Onder de intitiatieven bevindt zich een ‘Digibord ShootOut’ waarbij in een oogopslag de verschillen te zien zijn tussen de diverse digitale schoolborden, een volledig ingericht digitaal klaslokaal met interactieve workshops en presentaties en het Cinekid Multimedialab. Daarin zijn vernieuwende interactieve multimedia toepassingen te zien, zoals ‘De Globe4D’, een 4-dimensionale wereldbol waarmee leerlingen door de tijd kunnen reizen en ‘Park to Play’, een oude kever waarin scholieren ouderwetse spelletjes besturen met de deuren, koppeling en rem.
De organisatie verwacht meer dan 3000 bezoekers uit het het basis-, voortgezet- en bve-onderwijs, van leraren tot ict-coördinatoren, van onderwijzers tot schooldirecties. Het Ict Platform Onderwijs Nederland is een initiatief van de onderwijspartijen SLB diensten, APS, de Algemene vereniging van schoolleiders [AVS] en uitgeverij Vives.

 


ipon_awards_2008_kl

1. innovatief product voor PO (Primair Onderwijs)
Boreaal met Novoscript www.boreaal.nl/ – www.novoskript.nl
Dat een computer een handig hulpmiddel is in het onderwijs daar zijn vriend en vijand van de pc het inmiddels wel over eens. Maar er blijven vakken waarbij je niets aan een computer hebt. Denk maar eens aan vakken als gymnastiek en schrijven. Tot nu dan, want uitgeverij Boreaal, bekend van de schrijfmethode Novoskript komt met Novoskript digitaal. Met Novoskript digitaal kunnen leerlingen het schrijven van cijfers en letters oefenen maar is er ook aandacht voor letterverbindingen en hoofdletters. De computer maakt de schrijfbeweging zichtbaar op het scherm waarbij de stoplichtletters kinderen helpen bij het bepalen van de begin- en eindpunten van een letter.
Door de opzet van de software is deze bij uitstek geschikt voor het geven van schrijfonderwijs op een digitaal schoolbord. Vanwege het vernieuwende karakter van dit softwarepakket heeft de IPON-award2008-jury gemeend om Novoskript digitaal van uitgeverij Boreaal een award toe te kennen voor het meest innovatieve product voor het PO.


2. Winnaar in de categorie innovatief product voor VO (Voortgezet Onderwijs)

Quarantainenet met Qmanage VO www.quarantainenet.nl/
Het liefst zou je hebben dat leerlingen en personeel op school kunnen werken met een computer zoals ze dat thuis doen. Thuis is vaak een draadloos netwerk aanwezig en wordt er al gewerkt met laptops. Als een leerling of docent zijn eigen laptop mee naar school brengt en daar gewoon mee op het netwerk kan, dan is dat uiteraard fantastisch. Maar welke systeembeheerder laat zomaar een vreemde laptop toe in zijn netwerk? Wie zegt dat die laptop niet besmet is met een worm of een virus?
Quarantainenet heeft een systeem ontwikkeld waarbij verdachte gebruikers in quarantaine geplaatst worden. De quarantaineserver vertelt de gebruiker wat er aan de hand is en hoe de gebruiker dit probleem zelf op kan lossen. Als de gebruiker weer helemaal op orde is, mag hij uit quarantaine. Het geeft al je leerlingen en personeel de kans met dezelfde laptop zowel thuis als op school te werken en in te loggen op het netwerk zonder dat systeembeheer daar echt veel werk mee heeft. Ook gast gebruikers kun je op deze manier onbezorgd toegang geven tot je netwerk.

iponawards2008

3. Winnaar in de categorie innovatief educatief ICT-project
Door verschillende juryleden werd WIKIKIDS aangedragen als een waardige kandidaat voor een IPON award. WIKI-jen, dat is kijken en lezen, maar ook kritisch kijken en kritisch lezen en zelf dingen toevoegen en veranderen als dat nodig is.
Het heeft dus heel veel aspecten in zich van wat onderwijs IS: kennis is niet iets om dom op te slorpen of in te gieten maar het is een interactief gebeuren. Interactieve leerlingen met interactieve leraren en moderatoren maken samen Wikikids. Daarbij leer je ontzettend veel… niet alleen over de Hond ‎(2.864 keer bekeken), de Dolfijn ‎(2.801 keer bekeken) , Meetinstrument ‎(2.416 keer bekeken), Zuid-Afrika ‎(2.387 keer bekeken) en, … ja hoor … het Paard ‎(2.229 keer bekeken)… maar ook over internet-gedrag… wat kan wel wat kan niet… wat is objectiviteit en hoe overtuig ik anderen…. het zit er allemaal in. Het Wikikids project wordt mogelijk gemaakt door Kennisnet en die verdienen dan ook een pluim. Goed ingespeeld op wat er speelt. Het Wikipedia principe blijkt een robuuster verschijnsel dan menigeen dacht: de macht van de grote getallen gecombineerd met de enthousiaste inzet van vele vrijwilligers blijkt een stabiel groeiende wikiwereld op te leveren. Internet! Communicatie en Technologie in dienst van enthousiasmerend onderwijs… wat wil je als IPON Awards-jury nog meer !?4. Winnaar in de categorie innovatieve educatieve website(s)
Sipke Kloosterman met Polsnetwerk www.polsnetwerk.nl
In het juryoverleg viel een aantal keer de naam van Sipke Kloosterman naam in combinatie met verschillende van zijn talrijke initiatieven die het werken met ICT in het primair onderwijs zoveel gemakkelijker maken. Sipke was eens zelf leerkracht in het speciaal basisonderwijs, raakte geïnteresseerd in ICT en begon met het verzamelen van links om zo een goede startpagina te creëren. Toen die startpagina bekend raakte zag Sipke kans om er wat geld mee te verdienen en zo de weg vrij te maken voor POLS netwerk.
Inmiddels werkt hij niet meer in het onderwijs, maar zet zich wel in voor het onderwijs. Een paar voorbeelden; een internetwijzer voor het PO, een vacaturewijzer, digibord op school, zoekmachine meester Sipke, POLS nieuwsbrief en de Onderwijsnieuwsdienst, YURLS waar je je eigen favoriete links kunt verzamelen en spelletjesplein. Uit alles blijkt dat Sipke het werken in het (speciaal) basisonderwijs niet vergeten is. Zo heeft spelletjesplein.nl een module waardoor je de teksten op de site kunt laten voorlezen. Sleutelwoorden; laagdrempelig, praktisch toepasbaar en gratis……. Vanwege zijn vele initiatieven ten gunste van het onderwijs heeft de jury van de IPONawards 2008 gemeend hem te belonen met de IPONaward voor POLS netwerk.5. Winnaar in de categorie bijzondere stimulerings award
i-Score www.i-score.nl
De vakvereniging van ICT minded docenten i&i gaat punten geven aan scholen. Voor hoe daar ICT wordt ingezet in de verschillende (vak)gebieden. Je kunt het echte effect van ICT niet meten door een scoreformulier in te vullen. Dat gaat lang niet ver genoeg. Je moet het ook de klant vragen. Dat is het uitgangspunt van i-score. Nadat de school heeft aangegeven welke ICT mogelijkheden ze biedt aan leerlingen en docenten is de volgende stap…. vraag het ook aan die leerlingen en docenten zelf hoe dat bevalt. Voor de aanbieders van ICT produkten voor het onderwijs kan het bijzonder interessant zijn om te weten wat de klant er van vindt. Die klant is eigenlijk niet de schooldirecteur … en ook niet de bovenschoolse ICT coördinator. Die klant zit uiteindelijk in de klas of staat vóór die klas.
Het i-score project is pas in november gestart en bevindt zich nog in een prille fase. Maar veel scholen hebben zich al aangemeld en willen straks zo’n i-score-logo op hun website. Echt niet alleen maar uit concurrentie overwegingen. Als je iets goed doet en je klanten zijn tevreden dan mag je dat best tonen. I-score heeft eigenlijk nog geen prestatie-prijs verdiend want het moet zich nog waarmaken. Maar als I-PON Awards Jury vinden we dit wel een heel goed initiatief en geven we dus graag een aanmoedigingsprijs.
Daarnaast geven we graag het advies aan deze enthousiaste vereniging van Voortgezet Onderwijs docenten dit initiatief bij succes ook uit te rollen naar het Primair Onderwijs. Laat i-score een keurmerk worden met gewicht.