Vakbeurs voor
onderwijsinnovatie en ict

Programma IPON 2011 – Donderdag 14 april

10.00 – 10.30

Centrale Theater
Plenaire kick-off door Dieter Möckelmann – PO VO BE

“ICT is een middel”, dat hoor je zo vaak! Maar waarvan?
Met de aanschaf van computers en digiborden heb je nog geen beter onderwijs en ook geen ander gedrag van de leerkracht. Daarmee begint het pas! Dieter Möckelmann zal in zijn keynote laten zien hoe je ict in zou moeten zetten als middel van jouw onderwijs: als invulling en niet als aanvulling.
Daarnaast zal hij de rol van de onderwijskundig ict’er beschrijven. We moeten af van het oude denken dat eerst de hardware moet worden aangeschaft, daar vervolgens een training voor moet worden ingekocht en tenslotte hopen dat een leekracht invulling weet te geven aan het onderwijs van de 21e eeuw.


10.45 – 11.30

Carola Schaak – Xafax – VO | MBO | HBO | WO
Gele theater

Wat is de toekomst van betalen met een chipkaart in het onderwijs?
Onzekerheid over het voortbestaan van de Chipknip, gekraakte OV-chipkaarten, skimmen… De ontwikkelingen op het gebied van betalen en de veiligheid van betaalsystemen volgen elkaar in hoog tempo op. Wat is de toekomst van betalen met een chipkaart in het onderwijs? Wat betekent de opkomst van het nieuwe pinnen en mobiel betalen? Tijdens de workshop informeren wij u over de meest recente ontwikkelingen van betaalsystemen in het onderwijs. Daarnaast demonstreren wij hoe studenten eenvoudig vanaf een laptop, iPad of smartphone kunnen printen.


Gert Snijders – Switch ICT professionals – VO | MBO | HBO | WO
Blauwe Theater

Wireless en het nieuwe Leren!
Een student van tegenwoordig wil op een andere manier leren en studeren. Om dit te ondersteunen, moet je als onderwijsinstelling de juiste faciliteiten hiervoor bieden. De student wil bijvoorbeeld non-stop wireless kunnen werken. Een permanente, stabiele connectie is hiervoor van essentieel belang. Overal en altijd mijn gegevens beschikbaar en samenwerken zijn andere belangrijke elementen, waar Microsoft met Live@edu een hele mooie service voor biedt. Kortom, hoe ziet het nieuwe leren eruit? Hoe kun je als onderwijsinstelling de juiste omgeving hiervoor bieden? Waar moet je rekening mee houden? Waarin moet je faciliteren? Wat is hierbij belangrijk? Enzovoorts.


Michel van Ast – APS – PO | VO | MBO | HBO | WO
Oranje Theater

De iPad revolutie
De iPad… dé rage van 2010/2011. Ook in het onderwijs? Voor de iPad, maar natuurlijk ook voor alle vergelijkbare, concurrerende apparaten, is een enorme hoeveelheid apps beschikbaar. Als je kijkt naar welke apps populair zijn en hoe de iPad vooral wordt gebruikt, dan is dat voor het consumeren van online content (ChangeWave Research 2010). En daar is een dergelijk device natuurlijk uitermate geschikt voor. Maar er zijn veel meer toepassingen die met name voor het onderwijs interessant zijn. Zowel voor leerlingen als voor leraren. We onderzoeken in deze workshop een aantal mogelijkheden van de iPad door er zelf mee aan de slag te gaan. Heb je zelf een iPad? Neem ‘m dan vooral mee!


Theo Schijf – Muiswerk Educatief – PO | VO | MBO
Rode Theater

Efficiënt oefenen met de computerprogramma’s voor taal en rekenen van Muiswerk Educatief, nu ook online!
Ruim 2500 basisscholen, middelbare scholen en ROC’s werken met Muiswerk computerprogramma’s voor de Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde. Wij laten u zien hoe u de programma’s kunt inzetten. Muiswerkprogramma’s zijn levende leermiddelen. Ze luisteren naar u om te begrijpen wat de bedoeling is en bepalen daarna zelf wat iedere leerling nodig heeft. Ze geven de lesstof in kleine stukjes en grijpen direct in om gemaakte fouten de volgende keer te voorkomen. Kortom, leerlingen werken zelfstandig en de slimme didactiek van de programma’s houdt ze stevig bij de les. Nu ook online!


Rene Franquinet – Vereniging i&i – VO
Dag van de ict-coördinator Theater 1

De Vereniging i&i en de ict-coördinator
In deze presentatie/workshop zal een beeld worden gegeven van de activiteiten van de Vereniging i&i, waarvan behartiging van de belangen van de ict-coördinator er een is. Omdat de vereniging voortdurend in beweging en ontwikkeling is, zijn we ook benieuwd naar suggesties van deelnemers.


Harm Hofstede – Bureau voor nieuwe media – VO
Dag van de ict-coördinator Theater 2

LeerlijnenWiki: Praktisch aan de slag
De leerlijnen voor SO door CED in een Wiki, zodat eenieder praktische aanvullingen kan toevoegen


Ingrid Leegsma – EPN – PO | VO | MBO
Vives Theater

De nieuwe generatie lesmateriaal van EPN
In onze workshop maakt u kennis met de digitale EPN methodes en de nieuwe bijbehorende Docentenkit en Leerlingenkit, waarin u presentaties, video’s, animaties en ander bronmateriaal vindt en het digitale oefenmateriaal voor de leerlingen.
Wij hebben goed geluisterd naar de ervaringen van docenten en hebben op basis daarvan vernieuwingen en verbeteringen aangebracht in onze digitale omgeving. Met trots presenteren wij u de nieuwe generatie digitaal lesmateriaal en wisselen graag met u van gedachten – hoe kunt u deze middelen optimaal inzetten voor maximaal resultaat?


Leander Versleijen – Adviseur Onderwijsstichting MOVARE Kerkrade – PO | VO | MBO
Microsoft Theater

Deelt recente successen, valkuilen en leermomenten met de Live@Edu implementatie
Leander Versleijen is adviseur Informatisering & Automatisering bij Onderwijsstichting MOVARE in Kerkrade. Hij deelt graag zijn recente successen, valkuilen en leermomenten met de Live@Edu implementatie die er voor zorgt dat ca. 7.500 leerlingen op 68 schoollocaties in Zuid Limburg nu gebruik maken van mail, skydrive, chat en webapps.


11.45 – 12.30

Stephanie Ottenheijm & Maartje de Reus – Kennisnet – VO
Gele Theater

Ruimte voor talent, bouwstenen voor flexibel onderwijs op maat
Hoe organiseer je flexibel onderwijs op maat? Dit is een vraag die het hele onderwijs bezighoudt. Kennisnet ging binnen het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma de uitdaging aan om samen met twee instellingen voor topsportonderwijs een prototype te ontwerpen voor leerlingen die hun studie combineren met 30 uur sport in de week. Hoe ziet het onderwijs er uit als je opnieuw naar de tekentafel gaat en gebruik mag maken van de nieuwste technologische mogelijkheden? 
Tijdens deze sessie krijgt u inzicht in de belangrijkste uitgangspunten van het onderwijs, de procesinrichting en de benodigde faciliteiten. Het ontwikkelde prototype is niet alleen geschikt voor topsportonderwijs, maar voor iedereen die flexibeler en op maat onderwijs wil aanbieden.
Deze sessie kan gecombineerd worden met de sessie ‘Goed voorbereid de elo van uw wensen selecteren’, maar kan ook prima afzonderlijk worden gevolgd.


Andy Struys – Dell – PO | VO | MBO | HBO | WO
Blauwe Theater

Dell KACE vereenvoudigt systeembeheer in het onderwijs en bespaart u veel tijd en geld
In deze workshop toont Dell KACE u hoe systeembeheer in het onderwijs eenvoudiger kan en u tegelijkertijd geld en tijd kunt besparen. Onderwijsinstellingen in het voortgezet en hoger onderwijs staan continu onder druk om de efficiëntie te verhogen zonder in te boeten op de kwaliteit van het onderwijs. Ondertussen maken draadloze technologie en de zorg om veiligheid van data hun taak nog ingewikkelder. Kom erachter hoe de Dell KACE Familie van Systems Management Appliances deze uitdaging aangaan en overwinnen.


Anton Wesdorp en Wim Dommerholt – Instruct – VO | MBO
Rode Theater

Toets-ICT, computervaardigheid op maat
Leerlingen denken vaak dat ze redelijk met de computer overweg kunnen. Zolang het over spelletjes gaat, klopt dat meestal vrij aardig. Maar een grafiek of een werkstuk met een inhoudsopgave en een index maken, dat lukt de meesten niet.
We kijken naar mogelijkheden om snel en eenvoudig te achterhalen wat leerlingen wel en niet kunnen. Ook laten we zien hoe we demonstratiefilms inzetten om vaardigheden te verduidelijken, daarna opdrachten laten maken en dat afsluiten met een toets. Het uiteindelijke doel is om leerlingen computervaardiger te maken.
Alle materiaal is online of vanuit een elo beschikbaar.


Heleen van der Laan – SchoolMaster BV – 
VO
Groene Theater

Magister ELO, een ideaal samenspel tussen schooladministratie & E-learning
Tijdens deze demonstratie maakt u in vogelvlucht kennis met de mogelijkheden van Magister ELO. Het biedt door de koppeling met schooladministratie, agenda, rooster, lesdashboard en cijferadministratie unieke functionaliteit met grote voordelen. Er ontstaat een geheel nieuw soort omgeving met enorme potentie, voor iedereen die leert en werkt op school! Het invoeren van een elektronische leeromgeving op school vraagt om specifieke aandacht en kan op verschillende manieren worden aangepakt. Wij bieden u alvast enkele handvatten aan om een succesvolle implementatie mogelijk te maken.


Math van Loo & Gerard Soetekou – Hoofdvaart College / Van Loo en Partners – 
PO | VO | HBO | WO
Dag van de ict-coördinator Theater 1

Taalmasters
Taalmasters is een elektronische leeromgeving van het Hoofdvaart College, waarin leerlingen gericht en individueel aan een taalachterstand kunnen werken, aanvullend op wat zij in hun lessen doen. Taalmasters onderscheidt zich niet alleen door digitalisering, maar vooral door de inrichting: het programma is gebaseerd op de visie dat de effectiviteit van het leren sterk vergroot wordt als leerlingen materiaal wordt aangeboden in leerarrangementen die passen bij hun leervoorkeur.
Taalmasters biedt materiaal aan dat past bij een van de leervoorkeuren zoals door Manon Ruijters in ‘Liefde voor Leren’ beschreven.
Het Hoofdvaart College heeft onder begeleiding van Van Loo en Partners gedurende een jaar taaloefeningen verzameld ,ontworpen en gearrangeerd in een eigen elektronische leeromgeving (Moodle). De resultaten zijn uiterst positief. De school gaat nu over tot volledige digitalisering van het onderwijsaanbod op deze manier. Binnenkort zal over Taalmasters in het onderwijsblad MESO/Focus een publicatie verschijnen.
Tijdens de workshop verkennen we de succesfactoren en de overwonnen moeilijkheden in het ontwerp- en implementatieproces en demonstreren we het (voorlopige) eindresultaat. Schoolleiding, projectleiding en begeleiders zijn aanwezig.


Sander van Acht – Spons Learning Company – PO | VO | MBO | HBO | WO
Dag van de ict-coördinator Theater 1

Online samenwerken met (gratis) digitale tools
Hoe werkt digitale didactiek voor online samenwerking? Maak kennis met tools voor digitale samenwerking en kennisconstructie! In deze workshop krijg je een opdracht die je met digitale tools moet uitvoeren. Google Docs, Wikispaces, MindMeister, Prezi, … Hoe kun je deze tools gebruiken op school?


Edgar Muller – SchoolMaster BV – 
PO
Vives Theater

Magister, nu ook voor het basisonderwijs
Tijdens deze demonstratie toont SchoolMaster de mogelijkheden van Magister voor het basisonderwijs. Sinds dit schooljaar moeten de scholen digitaal hun leerling-gegevens uitwisselen met DUO. Vanzelfsprekend kunnen deze leerling-gegevens vanuit Magister rechtstreeks worden verstuurd. Ook de toetsinvoer binnen Magister is zeer gebruiksvriendelijk. U geeft aan welke toetsen worden gebruikt en vervolgens kunt u via een wizard de groep, de toets en afnamemoment kiezen om de resultaten in te voeren. Naast het administreren van de toetsgegevens, kan ook een leerling-dossier worden aangelegd. Onderdelen die kunnen worden geregistreerd zijn: oudercontacten,handelingsplannen en aanvragen voor zorgverlening. Daarnaast is de Ouderavondplanner een belangrijk onderdeel van Magister.


Jan Ligtenberg – extern projectleider Scholengemeenschap Rijk van Nijmegen – VO | MBO
Microsoft Theater

Ervaringen over zijn project waarin Live@Edu en BPOS gekoppeld worden ingezet
Jan Ligtenberg, extern projectleider Scholengemeenschap Rijk van Nijmegen deelt ervaringen over zijn project waarin Live@Edu en BPOS gekoppeld worden ingezet.


13.00 – 13.45

Albert Schot – APS IT-diensten – PO | VO | MBO
Groene Theater

SharePoint 2010 in het onderwijs
Het samenbrengen van informatie- en communicatiestromen in het onderwijs geeft scholen en schoolbesturen de unieke kans om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. SharePoint biedt hierin veel mogelijkheden, zoals publieke websites, intranet- en extranettoepassingen. Het implementeren van SharePoint in het onderwijs vraagt de nodige zorgvuldigheid in het inrichten van de SharePointomgeving en in de afstemming tussen het bestuur en de technische leverancier. Tijdens de presentatie SharePoint 2010 in het onderwijs focust Albert Schot op kansen, uitdagingen en de belangrijke aspecten ‘regie en samenhang’ om tot een succesvolle SharePoint implementatie te komen.


13.15 – 13.45

Centrale Theater
Keynote door Julian Seymour

Mist onderwijs de boot op het vlak van computerbekwaam zijn?
Julian Seymour neemt ons mee in wereld van digitale basisvaardigheden. Hoe computerbekwaam zijn leerlingen werkelijk als het gaat om typen, tekstverwerken, etc.? Welke soort vaardigheden zijn nodig en op welke leeftijd moet je ermee starten? Heeft Nederland internationaal de boot al gemist? Leer van het buitenland en laat je inspireren met deze kans op een competentievoorsprong. Julian Seymour is Regional manager van de ECDL Foundation (gevestigd in Ierland). Deze stichting is inmiddels in 150 landen actief met het de EU standaard voor digitale vaardigheden (het internationaal erkend Europees Computer rijbewijs) en kan vanuit haar netwerk ons een ontluisterende maar ook mooie spiegel voorhouden.


14.00 – 14.45

Federico Carozzi – Acer Computer b.v. – PO | VO
Gele Theater

Samenwerking Acer en European Schoolnet
European Schoolnet (EUN) is een netwerk van 31 Ministeries van Onderwijs. De activiteiten van het European Schoolnet omvatten beleidsimplementatie, het uitvoeren van onderzoek, toepassen van innovaties, het aanbod van schooldiensten en de introductie van nieuwe kansen voor onderwijs en interactie. Het educatieve project van Acer in samenwerking met EUN startte afgelopen januari met de ambitieuze doelstelling de school naar de 21e eeuw te leiden via innovatie en het verstrekken van de mogelijkheid om nieuwe manieren van lesgeven en leren te ontwikkelen door het gebruik van technologie.


Stefan van Goor – KlasseTV – PO
Blauwe Theater

KlasseTV 2.0 live; moet je eens kijken!
KlasseTV 2.0 is live. Vorig jaar tijdens IPON kon u meedenken met de nieuwe functionaliteiten voor KlasseTV 2.0. Vandaag presenteert directeur Stefan van Goor het vernieuwde KlasseTV. Klasse TV kan worden ingezet om leerkrachten met weinig ict-affiniteit te ondersteunen en kan ook goed worden ingezet door leerkrachten die vaardig zijn met digitale didactiek. Met nieuwe laagdrempelige en easy-to-use functionaliteit: didactische zoekfunctie, wekelijks actuele lessen, ‘mijn KlasseTV’. Voor de leerkrachten die zelf graag lesmateriaal ontwikkelen, zal Stefan van Goor een interessante samenwerking toelichten die KlasseTV op de IPON aankondigt!


Anthony van der Zande – Station to Station – PO | VO
Oranje Theater

Hoe kunt u het digibord of touchscreen didactisch inzetten?
Het digibord heeft in een snel tempo zijn intrede gedaan in het onderwijs. Veel leerkrachten zien reikhalzend uit naar het moment waarop ze met het bord mogen gaan werken. Anderen zien er misschien ook een beetje tegenop. Wat kan ik allemaal met het bord? Biedt het bord mogelijkheden om de kwaliteit van mijn onderwijs te verbeteren? Hoe gebruikt u het digibord interactief tijdens uw instructie en verwerking? Door praktische, laagdrempelige voorbeelden brengen we u op ideeën om meer uit het lesgeven met uw digibord of touchscreen te halen.


Michel van Ast – APS – 
PO | VO | MBO | HBO | WO
Rode Theater

De iPad revolutie
De iPad… dé rage van 2010/2011. Ook in het onderwijs? Voor de iPad, maar natuurlijk ook voor alle vergelijkbare, concurrerende apparaten, is een enorme hoeveelheid apps beschikbaar. Als je kijkt naar welke apps populair zijn en hoe de iPad vooral wordt gebruikt, dan is dat voor het consumeren van online content (ChangeWave Research 2010). En daar is een dergelijk device natuurlijk uitermate geschikt voor. Maar er zijn veel meer toepassingen die met name voor het onderwijs interessant zijn. Zowel voor leerlingen als voor leraren. We onderzoeken in deze workshop een aantal mogelijkheden van de iPad door er zelf mee aan de slag te gaan. Heb je zelf een iPad? Neem ‘m dan vooral mee!


Niels Kooy – NLS innovaties – 
PO | VO | MBO | HBO | WO
Dag van de ict-coördinator Theater 1

ONSBORD, een digibord met een NINTENDO WII remote
ONSBORD is een alternatief voor dure commerciële interactieve whiteboarden. Met niet veel meer dan een pc, een beamer, een eenvoudig whiteboard en het ONSBORD-pakket is het al mogelijk om zelf een digitaal interactief whiteboard te maken. U zult tijdens de presentatie horen wat er precies voor nodig is en hoe eenvoudig het is om het ONSBORD systeem te installeren. U zult zien welke mogelijkheden de ONSBORD-software biedt in combinatie met enkele beschikbare educatieve softwarepakketten.


Koos Boekensteijn & Nick Zwart – Digischool – VO
Dag van de ict-coördinator Theater 2

Chatterdale, het virtuele taaldorp van Digischool
In het virtuele taaldorp Chatterdale kunnen leerlingen met avatars twintig plekken bezoeken en gesprekken voeren met behulp van headsets, of eventueel door middel van een chatbox berichten typen.
De gesprekken kunnen worden gevoerd tussen leerlingen onderling of tussen leerlingen en deskundigen die de rol van winkeleigenaar, politieagent, ober, etc. op zich nemen. Die deskundigen kunnen bijvoorbeeld docenten, native speakers of studenten van de lerarenopleiding zijn. De resultaten kunnen worden beoordeeld en vastgelegd in een database die door de docent te raadplegen is.


Klaas Bellinga – Koninklijke van Gorcum BV – PO | HBO | WO
Vives Theater

Teachers Channel – bijblijven in het onderwijs was nog nooit zo eenvoudig
Door een demonstratie van Teachers Channel wordt u meegenomen in de praktische toepassing van de wet BIO. Bijblijven in het onderwijs voor leerkrachten was nog nooit zo eenvoudig.


Sander van Geest – Verdonk, Klooster & Associates – PO | VO | MBO
Microsoft Theater

Maak kennis met het begrip Total Cost of Ownership
Sander van Geest van Verdonk, Klooster & Associates laat u inhoudelijk kennis maken met het begrip Total Cost of Ownership en neemt u in mee door de belangrijkste stappen van het zelf goed doorrekenen van ICT projecten. Uiteraard aan de hand van concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk.


15.00 – 15.45

Ronald van den Boogaard – The Rent Company b.v. – PO | VO | SO | MBO | Passend Onderwijs
Gele Theater

Kritische succesfactoren laptopprojecten
Laptop abonnement met als doel om iedere leerling toegang te bieden tot digitaal onderwijs inclusief service en verzekering voor zorgeloos computer gebruik.


Jan-Bart de Vreede – Kennisnet – PO | VO | MBO | HBO | WO
Blauwe Theater

Wikiwijs
Wikiwijs wordt in Nederland een plek op internet waar elke docent leermateriaal kan vinden, gebruiken en aanpassen, van basis- tot universitair onderwijs. Je kunt ook leermateriaal zelf ontwikkelen, bewaren en delen met collega’s. Op Wikiwijs kunnen docenten kennis over en ervaringen met open leermateriaal uitwisselen en zo nodig professionele ondersteuning vinden.
In deze workshop maakt u kennis met Wikiwijs en het arrangeren in Wikiwijs. Wat is Wikiwijs? Hoe werkt arrangeren? Op welke wijze kunnen docenten het toepassen en wat is het voordeel van het arrangeren in Wikiwijs?


Mark Schiedon – Fronter – PO | VO | MBO | HBO | WO
Oranje Theater

Visuele opdrachten in virtuele ruimtes
Veelal worden er opdrachten gegeven waarvoor leerlingen een Word-documentje moeten inleveren bij de docent. Dit kan toch veel moderner! Door de leerlingen creatieve, visuele opdrachten te geven, stijgt de motivatie enorm, bij studenten én docenten. Dit sluit veel beter aan bij de belevingswereld van de leerlingen en studenten. Tijdens de sessie laten we zien hoe u eenvoudig deze opdrachten kunt u geven en beoordelen binnen de leeromgeving van Fronter.


Roel Hodes – AFAS ERP software – PO | VO
Rode Theater

Meer grip op uw PSA door E-HRM
De workshop is bedoeld voor onderwijsinstellingen die worstelen met hoge HRM- en Payrollkosten, dubbele vastlegging en beperkte managementinformatie. In AFAS Profit is de financiële administratie en HRM en Payroll geïntegreerd. Geen gedoe met losse Excellijsten meer.


Bob Hofman – ICT&E – 
PO | VO
Dag van de ict–coördinator Theater 1

De ict-coördinator in 2020 – afgedankt in het museum of midden in de toekomst?
Met het opleiden van meer dan 500 ict-coördinatoren staat ICT&E midden het in veranderende werkdomein van de ict-coördinator. Meer dan ooit is er behoefte aan kennis en kunde in de school op het gebied van leermiddelenbeleid, social media, digitale leereenheden, implementatie digiborden en 1:1 leren met nieuwe ict-tools. De ict-coördinator van tien jaar geleden is niet meer dezelfde als die van vandaag; dat vraagt om een nieuw competentieprofiel. Wie dan beter dan uzelf kan bepalen wat er nodig is; de toekomst begint immers vandaag! Laat u inspireren tijdens deze interactieve sessie over de ict-coördinator in 2020.


Hans Hak & Jos van Zuylen – VO
Dag van de ict–coördinator Theater 2

Gebruik van ict in uw les
Ict en digitaal leermateriaal kunnen alleen maar succesvol worden gebruikt als het past bij de organisatie van het onderwijsleerproces waar een school voor heeft gekozen. De workshopleiders schetsen concepten, waardoor de deelnemers aan de workshop hun eigen onderwijsleerconcept kunnen benoemen. Dat is zo gebeurd. Nu kan het gesprek starten over de manier waarop ict kan worden gebruikt in de eigen les. In dat gesprek zal aandacht zijn voor risico’s en kansen en voor de samenhang tussen ict-gebruik en de wijze waarop de school georganiseerd is.


Peter Feenstra – Eisma Edumedia – VO
Vives Theater

Taalonderwijs met Emma: modulair, flexibel, motiverend!
Eisma heeft een flexibel concept voor het aanbieden van lesmateriaal voor moderne en klassieke talen. De digitale componenten worden steeds belangrijker bij het kiezen van de lesmethode. Eisma Edumedia laat de keuze aan de school: gedrukt, digitaal, elo, of een optimale mix hiervan? In deze presentatie kunt u zien wat de mogelijkheden zijn. Uitgeverij Eisma Edumedia ontwikkelt lesmateriaal voor Nederlands en Engels (vmbo, praktijkonderwijs, mbo niveau 1 en 2) en Latijn en Grieks (vwo).


Harry Dubois – systeem -en netwerkbeheerder Corderius College Amersfoort – PO | VO | MBO
Microsoft Theater

Uitdagingen en oplossingen van Live@Edu uit zijn dagelijkse praktijk
Harry Dubois, systeem – en netwerkbeheerder op het Corderius College, te Amersfoort begeleidt het implementatietraject van Live@Edu op dit college. Hij vertelt op IPON over de uitdagingen en oplossingen uit zijn dagelijkse praktijk.


16.00 – 16.45

Marcel Martens – Xantes – 
PO | VO | MBO | HBO | WO
Gele Theater

Hoe bouw ik een goed draadloos netwerk?
Tijdens deze workshop zal Xantes ICT u uit de praktijk aangeven waar u rekening mee dient te houden bij het realiseren van een goed werkend draadloos netwerk.


Jurgen Verhaegen – Pearson Education Benelux – 
PO
Blauwe Theater

‘Vroeg Engels’ wordt makkelijker met iPockets
Jonge kinderen hebben het vermogen om spelenderwijs en zonder extra inspanning meerdere talen te leren. In onze internationaal georiënteerde maatschappij is een goede kennis van de Engelse taal van groot belang. Basisscholen spelen hierop in door ‘Vroeg Engels’ aan te bieden. De digitale lesmethode iPockets is speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse basisonderwijs en maakt ‘Vroeg Engels’ leuker en makkelijker voor zowel leerlingen als leerkrachten. Tijdens de presentatie/workshop ‘iPockets’ maakt u niet alleen kennis met de lesmethode, maar ook met de digitale didactiek en de natuurlijke taalverwerving waardoor iPockets gekenmerkt wordt. U zult zelf ervaren hoe eenvoudig, leuk en flexibel het geven van Engelse les in de onderbouw kan zijn. De lesmethode iPockets vormt samen met de bovenbouw methode Backpack Gold de eerste doorlopende leerlijn Engels voor groep 1 tot en met groep 8 van het po.


Guus Perry – APS – VO
Oranje Theater

HELLUP! Ik heb een digibord!
In deze workshop ervaart u hoe u het digitale schoolbord op een interactieve manier kunt inzetten met uw leerlingen. De valkuil van het digibord is namelijk dat de les nog weer meer ‘teacher-centred’ wordt. We laten een aantal functionaliteiten zien die samenwerking tussen leerlingen bevorderen. Ook werken we met een ontwikkelingslijn: wat is er nodig om van “beginnend:” gebruiker” op te schuiven naar “gevorderd gebruiker”?
Kortom, een praktische workshop.


Mark de Hiep & Gert Treurniet – Texas Instruments – VO | MBO | HBO | WO
Rode Theater

Interactieve klas: Binas en wiskunde met TI-Nspire en Navigator
TI-Nspire en TI-Navigator zijn geschikt om de interactie in de klas te verbeteren. Bekijk de mogelijkheden om te meten met de rekenmachine met samplefrequenties tot maximaal 100 kHz. Maak kennis met de mogelijkheden om leerlingen documenten, meetgegevens of vragen te sturen. Laat leerlingen meekijken naar elkaars werk. Sla de resultaten op en deel ze via een elo.


Marijke van der Brugge – Van der Brugge Coaching en Advies – VO | MBO
Dag van de ict-coördinator Theater 1

Collega’s hoe krijg je ze mee?
Als ict-coördinator heb je vele taken, die per school kunnen verschillen. Ook de functie is heel verschillend ingevuld: de ene coördinator heeft uren, de ander zit in het managementteam. Wat overeenkomt, is dat je jouw collega’s informeert over de mogelijkheden van ict in de les. Je bent enthousiast, je geeft voorbeelden, je helpt, je denkt mee. En soms heeft dat helemaal geen effect op die collega’s. Wat je dan kunt doen, daar gaan we het over hebben. Daarnaast besteden we ook aandacht aan jouw relatie met de directie: want die liggen ook nog wel eens dwars of zien niet in dat het belangrijk is om meer digitaal te denken.


Wouter Baars – Gamescool – PO | VO | MBO | HBO | WO
Dag van de ict-coördinator Theater 2

Games maken en gebruiken op school
Bij deze sessie krijgt u een voorproefje van Gamescool, www.gamescool.nl. We kijken naar wat voorbeelden van het gebruik van gaming in de klas en onderwijs. De sessie is vooral interessant voor wie nog niets van games weet of diegene die nog niet heeft nagedacht over de mogelijkheden van games in het onderwijs.


Ivo Wouters – Nationale Opleiding MediaCoach – PO | VO | MBO | HBO | WO
Vives Theater

Mediawijs met de MediaCoach!
Mediacoaches zijn professionals in o.a. het onderwijs die de mediawijsheid van jeugd, ouders en collega’s vergroten. De Nationale Opleiding MediaCoach leidt op tot professioneel mediacoach. De NOMC is gestart in 2007 en heeft inmiddels meer dan 550 actieve Nationaal MediaCoaches ‘afgeleverd’. In deze presentatie maakt u kennis met de opleiding NOMC en wordt u natuurlijk uitgenodigd om aan de Nationale Opleiding MediaCoach deel te nemen!


Harald Dikkers – Leerkracht basisschool – PO | VO | MBO
Microsoft Theater

Bespreekt concrete lesvoorbeelden o.b.v. Microsoft producten
Harald Dikkers, leerkracht aan een basisschool, vertegenwoordigde eind maart 2011 Nederland in de Europese wedstrijd IEF 2011 in Moskou. Hij bespreekt zijn project rondom Kodu en lesvoorbeelden van andere deelnemers die u morgen meteen in uw praktijk kunt gebruiken.


Mediawijsheid programma

10.15 – 10.45

Ontvangst met koffie/thee en lekkers


10.45 – 11.45

Plenaire kick-off
Centraal Podium Mediawijsheid

“Keynotes over jongeren, media en mediawijsheid”
Een korte impressie van wat er de afgelopen jaren allemaal veranderd is op het gebied van media, wat er in de toekomst nog meer zal veranderen en wat kinderen, ouders, begeleiders en leerkrachten hier wel of niet mee kunnen of zouden moeten doen.

Met medewerking van:
• Tom Palmaerts (trendwatcher en youthwatcher)
• Joris van Heukelom (Director Digital Publishing bij Sanoma Digital)


11.45 – 12.30

Centraal Podium Mediawijsheid

“Werk in uitvoering: zes projecten gericht op Mediawijsheid presenteren zich”
Zes organisaties vertellen uit eigen werk: wat hebben ze het afgelopen jaar gedaan om Mediawijsheid verder op de kaart te zetten en handvatten aan ouders, kinderen en andere opvoeders te bieden. In beeld en met korte interviews.

“Week van de Mediawijsheid”
Op basis van onderzoek en gesprekken in het veld is een lijn uitgezet voor de komend jaren. Belangrijk moment daarbij wordt de Week van de Mediawijsheid die jaarlijks in november zal worden gehouden en waarin kinderen, ouders en hun mediagebruik centraal staan. Met een focus op groep 7. Een eerste blik achter de schermen van de voorbereidingen.


12.30 – 14.00

Mediawijsheid Theater

ProjectenProeverij: netwerklunch
[vanwege capaciteit besloten uitnodigingstraject]

Aan tafel met een project. Drie gangen. Bij elke gang een andere tafel. Om te horen hoe het daadwerkelijk allemaal gelopen is, wat je ervan kan leren en wat je ermee kunt op je eigen school of bij je eigen organisatie. En met collega’s hierover door te praten.
Naast de zes projecten die vandaag worden afgesloten, schuiven ook projecten van vorig en aankomend jaar aan.
De lunch wordt geopend door minister Van Bijsterveldt die ook bij de eerste gang aan tafel zal aanschuiven. Zij wordt gevraagd de site www.mediopvoeding.nl officieel te openen door een eerste vraag te stellen aan een van de initiatiefnemers van deze site.