Het Normenkader IBP: hoe krijgen we dit wel voor elkaar?

Auteur zonder afbeelding icoon
Tony Plas
16 januari 2025
1 min

Het onderwijs worstelt met de implementatie van het Normenkader informatiebeveiliging en privacy (IBP). Is het een beveiligingsvraagstuk of vooral een  uitvoeringsvraagstuk? Graag delen we met jullie onze ervaringen over hoe het onderwijs hiermee omgaat, waar zij (en wij) tegenaan lopen, maar vooral wat het onderwijs nodig heeft om dit wél voor elkaar te krijgen.

Grote datalekken in het hoger onderwijs (Universiteit van Maastricht, 2019) en het mbo (ROC Mondriaan, 2021), bevestigden het belang van databeveiliging. Vreemd genoeg
gebeurde er in die periode in het PO en VO nog weinig op het gebied van kwaliteitseisen voor informatiebeveiliging, terwijl in deze sectoren de mate van digitalisering groter is
dan in de rest van het onderwijs.

Randvoorwaarden voor Normenkader IBP

Graag delen we enkele gedachten om met elkaar het gesprek aan te gaan over de noodzakelijke randvoorwaarden die van belang zijn voor een succesvolle implementatie van het Normenkader IBP. Tot slot willen we een strategie presenteren die het bereiken van de baseline in 2027 wél mogelijk maakt.

Lees het hele artikel in IPON Magazine