Praatplaat biedt schoolleiders inzicht in ict-processtappen

Auteur zonder afbeelding icoon
redactie
17 juli 2024
1 min

Hoe verhouden ict-gerelateerde onderwerpen zich nou precies tot elkaar? Dat vragen bestuurders en schoolleiders, maar ook onderwijsadviseurs en procesbegeleiders van binnen of buiten het bestuur zich nog vaak af.

Om tot goed ICT-beleid te komen heb je niet alleen inzicht nodig in alle ICT-gerelateerde onderwerpen die op je school spelen, maar wil je ook weten welke processtappen je moet volgen. Het model Vier in balans, dat de vier randvoorwaarden voor ICT in het onderwijs duidelijk maakt, is een belangrijk hulpmiddel om alle onderwerpen in kaart te brengen. Maar een overzicht van de processtappen die daarbij horen, ontbrak tot nu toe.

Op basis van gesprekken met onderwijsadviseurs is daarom een overzicht gemaakt van veelvoorkomende vragen over ICT-onderwerpen in het onderwijs. Die vragen zijn vervolgens geplot in het Vier in balans-model en verbonden aan een overzicht van mogelijke processtappen die adviseurs kunnen volgen in hun begeleiding. Het resultaat is deze praatplaat. De praatplaat kan worden ingezet bij een adviestraject met een opdrachtgever van een school of bestuur.

Meer informatie over de praatplaat