Dutch EdTech: ‘Innovatoren en onderwijs moeten elkaar gaan vinden’

Jitske van os
Maaike Zweers
Maaike Zweers
04 november 2025
2 min

In Nederland ontwikkelen honderden startups innovaties voor het onderwijs. Maar de meeste weten de eindgebruiker niet te bereiken. Jitske van Os, directeur van Dutch EdTech, pleit voor een betere aansluiting tussen innovatoren en onderwijs.

Veel innovatieve EdTech-toepassingen weten de traditionele scholen nog lastig te bereiken, al groeit de adoptie van digitale leermiddelen gestaag. Dat blijkt uit de State of Dutch EdTech die in oktober 2025 verscheen.

Veilige keuze

Van Os: “De adoptie groeit, maar is versnipperd en ongelijk verdeeld. Vaak zijn er op een school wel één of meer leraren die open staan voor innovatie, maar die beslissen niet waarin wordt geïnvesteerd.  Degenen die het geld uitgeven, weten lang niet altijd welke tools relevant zijn. De veilige keuze is dan toch een grote partij die zich al jarenlang heeft bewezen, maar daar komt vaak de vernieuwing niet vandaan.”

Mooie gesprekken

Om die vernieuwing van de grond te krijgen, moeten de verschillende partijen naar elkaar toe groeien. Dat gebeurt nu nog op kleine schaal. Van Os noemt de onlangs gehouden summit van Dutch EdTech als voorbeeld. “Daar brengen we alle betrokken partijen aan tafel en vinden mooie gesprekken plaats. Maar we bereiken een beperkte groep en dat is niet voldoende om echte verandering op gang te brengen.”

Duurzame groei

We hebben in Nederland enorm veel innovatieve denkkracht,” zegt Van Os. “Maar zolang scholen en ondernemers elkaar niet écht weten te vinden, blijft het potentieel  onbenut. Overigens is opschalen geen doel op zich, aldus Van Os. “Het gaat om impact maken. Daarvoor zijn stabiele bedrijven en duurzame groei nodig. Scholen willen niet werken met bedrijven die zomaar kunnen omvallen.”

Sandbox

Van Os pleit dan ook voor een klimaat waarin onderwijsorganisaties durf tonen en startups kunnen groeien  “Het wordt hoog tijd voor een ‘sandbox’, een plek waar onderwijsorganisaties veilig kunnen experimenteren met de innovaties die beschikbaar zijn. Die sandbox kan de basis worden voor een stevige brug tussen ondernemers en onderwijs.”

 

Maaike Zweers

Redacteur Public bij Jaarbeurs. Verantwoordelijk voor de website en de nieuwsbrief van IPON Daarnaast stel ik het kennisprogramma samen voor IPON.nl.