Innovatie. Een woord dat al snel doet denken aan futuristische beelden, baanbrekende ontdekkingen en vooral: vanaf nu wordt alles beter! Maar laten we eerlijk zijn: hoe vaak heb je een schitterend stuk technologie in handen gehad dat niet meer werd dan een glimmende gadget in je klaslokaal? Zie ik daar onder het stof een 3D-printer?
We hebben allemaal de verhalen gehoord of zelf meegemaakt: scholen en ouders die dure en/of afleidende apparaten aanschaffen, om vervolgens te ontdekken dat ze meer problemen veroorzaken dan ze oplossen. De oorzaak is voor de hand liggend: technologie alleen is niet voldoende. Sterker nog, zonder de juiste aanpak is het niets meer dan een mooi verpakte, maar lege huls.
Implementatie
Waarom lukt het sommige scholen dan wel en andere niet? Het geheim zit hem in de implementatie. Maar voordat je je ogen wegdraait en denkt “daar gaan we weer”, laat het me uitleggen.
We leven in een wereld waarin technologie in een razend tempo evolueert. Maar het menselijk brein? Dat verandert niet zo snel. Je kunt de meest geavanceerde tablet of laptop in de hand van een student of leerling plaatsen, maar als je niet eerst de mindset van die student of leerling verandert, is het alsof je een raket probeert te lanceren met een katapult.
Docenten zijn hierin cruciaal. Ze moeten niet enkel “gebruikers” zijn, maar ambassadeurs van technologische verandering. Doorgevers van kennis en vaardigheden. En ja, dat betekent investeren in training, maar niet het soort dat zich richt op welke knop je moet drukken, de knoppencursus. Het gaat om het ‘waarom’. Simon Sinek benoemde het al in zijn bestseller ‘Start with why’. Stel vragen als: waarom zou deze technologie het verschil kunnen maken in het onderwijs? Gevolgd door het ‘hoe’: hoe kan het de leerervaring veranderen?
Falen moet
En laten we vooral niet vergeten: falen moet. Ja, dat lees je goed. Zonder falen is er geen leren, geen groei, geen echte innovatie. Die glimmende nieuwe tool – hardware of software – zal in het begin waarschijnlijk niet perfect, of wellicht helemaal niet, werken. Maar dat is oké, zolang teams en scholen maar bereid zijn te leren, te falen, aan te passen én opnieuw te proberen. Gebruik elkaars kennis en vaardigheden, dus ook die van de studenten en leerlingen, om visie, deskundigheid en digitale leermiddelen in balans te brengen.
Dus, beste docent, schoolleider of tech-liefhebber, de volgende keer dat je geconfronteerd wordt met een ‘revolutionaire’ technologische oplossing, vraag jezelf dan af: ben ik klaar voor de échte uitdaging van innovatie? Want innovatie is meer dan een glanzend nieuw speeltje. Het is een mentaliteitsverandering.
En het begint met jou. Alles in het leven begint namelijk met een leraar.