Leerkrachten uit het speciaal onderwijs, onderwijskundigen, logopedisten en onderzoekers gingen onlangs tijdens een bijeenkomst in Den Bosch aan de slag met productontwikkelaars en softwaredeskundigen. Ze verkenden samen de contouren van het co-creatieproject Adaptief lesmateriaal voor TOS-leerlingen.
Het doel van dit project is om een innovatieve tool te ontwikkelen die het taalniveau van lesmateriaal automatisch afstemt op het individuele taalbegrip van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daarmee wordt niet alleen het onderwijs inclusiever, maar krijgen leerlingen ook meer grip op de lesstof en kunnen zij zelfstandig(er) aan de slag.
In dit project werken onderzoekers van de Universiteit Twente samen met specialisten van online leerplatform Gynzy en logopedisten en docenten van Koninklijke Auris Groep.
Zelfstandiger werken
Adaptief lesmateriaal voor TOS-leerlingen is het eerste co-creatieproject van NOLAI in het speciaal onderwijs. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen naar het speciaal onderwijs, maar de tendens is dat steeds meer leerlingen naar het regulier onderwijs gaan. De tool die ontwikkeld gaat worden, maakt gebruik van Large Language Models (LLM’s) om teksten automatisch te vereenvoudigen, zonder de inhoud te veel te veranderen. Zo kunnen leerlingen met TOS zelfstandiger werken met lesmateriaal dat aansluit bij hun taalniveau.
Prototype
De komende maanden wordt er toegewerkt naar een eerste prototype. Ook gaat er een pilotgroep aan de slag waarin docenten, leerlingen en ontwikkelaars samen optrekken.