‘Administratie kost basisschoolleraren veel tijd’

Administratie leraar basisonderwijs
Maaike Zweers
17 juni 2025
2 min

Leraren besteden elke week zes tot acht uur aan administratie. Een derde van de leraren overweegt een andere baan te zoeken. Voor ruim een kwart van hen is administratie  de belangrijkste reden. Dat blijkt uit het rapport ‘Hoeveel tijd mag het kosten?’ van de Algemene Rekenkamer over administratieve lasten in het basisonderwijs.

Het aantal uren aan administratie ligt volgens het rapport Hoeveel tijd mag het kosten hoger dan in andere landen. Het Verenigd Koninkrijk, België en Australië zitten op iets meer dan vier uur per week. Veel Nederlandse basisschoolleraren geven aan niet al hun werk af te krijgen tijdens werktijd en doen dit dus deels in hun vrije tijd.

Extra ondersteuningsbehoefte

Het gemiddelde van zes tot acht uur vertelt niet het hele verhaal, aldus de onderzoekers. De verschillen tussen leraren zijn groot. Een belangrijke reden voor deze verschillen ligt in de samenstelling van de klas van een leraar. Voor elke leerling met een extra ondersteuningsbehoefte besteedt een leraar  gemiddeld 15 minuten per week meer aan administratie. Die tijd zit onder andere in het plannen, coördineren en evalueren van de ondersteuning. 13 procent van de leraren heeft meer dan acht leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in de klas.

Bewuste afweging

Schoolbesturen kunnen helpen door te bepalen welke administratie de moeite waard is om te handhaven. Ze kunnen ook goede voorbeelden delen en stimuleren dat scholen van elkaar leren.

Daarnaast is het wenselijk dat de staatssecretaris een bewustere afweging maakt tussen de opbrengsten van een maatregel en de daarbij komende administratieve lasten. De staatssecretaris zou met de Inspectie voor het Onderwijs verder kunnen gaan door niet alleen duidelijk te maken welke administratie níet hoeft, maar ook voorbeelden te verzamelen van hoe de administratie op een efficiënte manier gedaan kan worden.

Uur per week

Collegelid Barbara Joziasse denkt dat er veel te halen is door administratielast te verminderen, als dat op een slimme manier gebeurt: “Als de staatssecretaris en de scholen erin slagen om elke leraar bijvoorbeeld één uur extra per week vrij te spelen, zou dat 2.250 fte vrijmaken voor andere taken waarmee het onderwijs verbeterd kan worden en leerlingen kunnen worden begeleid. Dat kan, als zij kritische keuzes durven te maken over hoe een leraar zijn tijd optimaal besteedt.”

Kan jouw innovatie de administratieve lasten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en/of het mbo verminderen? Neem dan deel aan IPON 2026.  Meer informatie vind je hier.