Als docent sta je voor een nieuwe uitdaging: hoe ga je om met kunstmatige intelligentie in je lessen? Het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT roept veel vragen op over integriteit, leerprocessen en beoordeling.
Onderwijs van Morgen biedt een praktische leidraad voor het maken van duidelijke afspraken over AI-gebruik in de klas, zodat je kansen kunt benutten en risico’s kunt beperken. De leidraad bestaat uit vijf stappen.
1. Ethisch gebruik en integriteit
Maak leerlingen bewust van de ethische aspecten van AI-gebruik. Bespreek het belang van bronvermelding bij gebruik van AI-gegenereerde content en de noodzaak van kritisch denken over de output van AI-tools.
2. Leerdoelen en vaardigheidsontwikkeling
Bepaal voor welke leerdoelen AI-ondersteuning passend is. Gebruik AI om belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen te bevorderen.
3. Beoordeling en opdrachten
Pas beoordelingscriteria aan op de nieuwe realiteit met AI-assistentie. Maak duidelijke afspraken over AI-gebruik bij werkstukken en focus meer op het proces en de toepassing van kennis dan op reproductie.
4. Experimenteren en aanpassen
Blijf als docent experimenteren met AI-tools om de mogelijkheden en beperkingen te begrijpen. Wees open over je eigen leerproces met AI en betrek leerlingen hierbij.
5. Ontwikkel een schoolbreed beleid rondom AI
De Algemene Onderwijsbond pleit zelfs voor landelijke richtlijnen omdat er nog te weinig bewustzijn is over de risico’s van de snelle ontwikkeling van AI. Het is daarom belangrijk om als school proactief te zijn in het ontwikkelen en aanpassen van beleid rondom AI-gebruik.