De zorgen over de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs nemen steeds verder toe, de kwaliteit varieert sterk onder scholen en is vaak ondermaats. Daarom kondigen Noordhoff en Diversion een samenwerking aan die scholen en docenten ondersteunt bij het verzorgen van effectief burgerschapsonderwijs in het mbo.
Noordhoff is uitgever van NU Burgerschap, een complete lesmethode voor het vak burgerschap op het mbo. De lesmethode is gebaseerd op de vier burgerschapsdimensies: Sociaal-maatschappelijk, economisch, politiek-juridisch en vitaal burgerschap.
Diversion pakt maatschappelijke problemen aan om een inclusieve en verbonden maatschappij te creëren waarin iedereen gehoord wordt, mee kan praten en mee kan doen. In de afgelopen twintig jaar heeft Diversion zich onder andere gespecialiseerd in peer education. In deze programma’s delen jonge ervaringsdeskundigen hun eigen ervaringen en gebruiken deze om het gesprek met studenten te openen over gevoelige onderwerpen. Studenten leren om deze gesprekken op een goede manier te voeren en open te staan voor elkaars mening, ook wanneer ze het niet met elkaar eens zijn.
Noordhoff en Diversion verbinden NU Burgerschap aan de peer education programma’s. Docenten krijgen zo de mogelijkheid om de dimensies binnen de lesmethode te versterken met ervaringsdeskundigheid door de inzet van peer education . Of om de thematiek van bestaande peer education programma’s binnen de school te borgen door de theoretische verdieping met NU Burgerschap .
Beter burgerschapsonderwijs
Voor iedere dimensie in de lesmethode is er een passend lesprogramma waarbij jonge rolmodellen in de klas het gesprek aangaan met de jongeren over specifieke onderwerpen. Zo kunnen docenten het prijswinnende programma ‘Gelijk=Gelijk?’ inzetten om discriminatie en vooroordelen bespreekbaar te maken in de klas, voorafgaand, tijdens of ter afsluiting van de sociaal-maatschappelijke dimensie in NU Burgerschap .
Door de inzet van peer education zorgen docenten en onderwijsinstellingen dat het burgerschapsonderwijs aansluit op de belevingswereld van de studenten en dat zij gestimuleerd worden om de nieuwe kennis en vaardigheden direct in de praktijk te brengen. En docenten worden ontzorgd, doordat peer educators de lessen verzorgen én de gesprekken over gevoelige thema’s voeren.
Ervaringen
In de nieuwe kwalificatie-eisen voor burgerschapsonderwijs heeft de component ‘ervaringen’ een belangrijke plek. Vooruitlopend op deze nieuwe eisen geeft de samenwerking tussen Noordhoff en Diversion hier alvast invulling aan. Door peer education worden ervaringen en ervaringsdeskundigheid direct ingebed in het burgerschapsonderwijs. Maar de samenwerking dient een groter doel dan alleen voldoen aan de kwalificatie-eisen.