‘Digitale inclusie nog lang niet vanzelfsprekend’

Digitale inclusie
Auteur zonder afbeelding icoon
Dennis Arnold
05 augustus 2025
2 min

Het doel van digitale inclusie is dat iedereen mee kan doen aan technologische ontwikkelingen die bepalend zijn voor het dagelijks leven. Meedoen bevordert kansengelijkheid in alle domeinen van het dagelijks leven. Helaas blijkt uit onderzoek dat niet alle leerlingen als vanzelfsprekend mee kunnen doen aan de digitale samenleving.  

Het onderwijs moet nadrukkelijke een rol nemen in de basis van het toewerken naar digitale inclusie. Komt dit er dan extra bij naast alle uitdagingen waar het onderwijs voor staat? Het toewerken naar digitale inclusie sluit aan bij de opdracht van het ministerie naar inclusiever onderwijs in 2035. Ook zit het verweven in de concept kerndoelen voor Digitale Geletterdheid en de kerndoelen Burgerschap, die een voorwaarde vormen voor digitale inclusie.

Hoe bevorder je digitale inclusie?

Allereerst is een open (pedagogische) houding van belang. Wees nieuwsgierig naar de mogelijke dillema’s en kansen van digitale inclusie. Betrek leerlingen en ouders. Wat zijn hun uitdagingen en vragen? Welke kansen en mogelijkheden zien zij?

Vaak worden digitale systemen en oplossingen nu bedacht voor een doelgroep, maar sluiten ze daar in de praktijk niet volledig bij aan. Door middel van co-creatie kun je leerlingen en ouders betrekken bij het inrichten van de digitale onderwijsomgeving en kan beter aangesloten worden bij de vraagstukken en kansen.

Neem daarnaast digitaal toegankelijk en inclusief voor alle leerlingen op als belangrijk criterium bij de aanschaf en het maken van nieuw lesmateriaal. Het gebruik van Open Leermateriaal biedt onder andere kansen. Materiaal kan op maat worden gemaakt en eenvoudig worden aangepast.

Meer weten? Lees het artikel in IPON E-Magazine 187