AI gaat samen met leerkrachten het onderwijs beter maken, aldus Inge Molenaar, hoogleraar Onderwijs en AI aan de Radboud Universiteit en directeur van NOLAI. Ze roept leraren op om nu na te denken over wat ze willen van AI in het onderwijs. Diepgaande kennis van AI is niet nodig, kennis van de onderwijspraktijk wel.
Leraren blijven nodig, AI gaat ze niet vervangen, stelt Inge Molenaar. Slechts een heel klein percentage van de taken van docenten is te automatiseren. Daarmee is het onderwijs een van de sectoren die het minst banenverlies door AI te vrezen heeft.
Leren staat centraal
Maar welke rol AI in ons onderwijs gaat spelen, is nog niet helder. “We zitten in een fluïde periode waarin de nieuwe techniek nog vorm moet krijgen. Het is dus zaak om nú scherp te zijn en van je te laten horen als onderwijsprofessionals. Samen kunnen we ervoor zorgen dat onze normen en waarden voorop blijven staan bij de toepassing van AI. Het leren en lesgeven moet centraal staan, niet de techniek. ”
ChatGPT en educatieve AI
Molenaar wijst erop dat het nu zaak is om als onderwijsveld aan zet te blijven. Daarbij is onderscheid tussen algemene AI als ChatGPT en educatieve AI van belang. Want niet alle algemene AI is ook geschikt voor het onderwijs. “Meer wetenschappelijk onderzoek naar mens-AI samenwerking in onderwijs is hard nodig. En daarnaast is belangrijk dat wetenschappelijke kennis ook wordt toegepast bij de ontwikkeling van educatieve AI.”
Wat wil een leraar van AI?
Ze kijkt uit naar een hybride toekomst waarin de leraar met AI samen leerlingen zo goed mogelijk voorbereidt op de toekomst. “AI kan het onderwijs beter maken, de werkdruk voor leraren verminderen en het werkplezier vergroten. Wie kan daar nou bezwaar tegen hebben? Ik roep alle leraren op na te denken over wat ze willen van AI. Hoe kan het op jouw school leren en lesgeven verbeteren. Verken samen en met andere scholen de (on)mogelijkheden. Diepgaande kennis van AI is niet nodig, kennis van jouw onderwijspraktijk wel en die heb je.”
NOLAI ontwikkelt, onderzoekt en implementeert educatieve AI. In projecten op scholen door heel Nederland werken onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven samen aan concrete prototypen die het leren en lesgeven verbeteren. Daar werd ook het NOLAI Magazine AI in onderwijs gepresenteerd.